Svar: Städfirmor har i regel perioder med väldigt högt tryck på bokningar. Det är därför bra att vara ute i så god tid som möjligt. Om du bokar ca tre veckor innan brukar det inte vara problem med platstillgång men städföretagen kan oftast inte garantera en städtid innan bokningen är inlagd.
Svar: Det är viktigt att du läser avtalet samt vad som ingår i en städning. Där står det vad som behöver tänkas på tex Kyl och Frys ska vara avfrostade när städarna får tillträde till lägenheten/huset. Oftast ansvarar du som beställare för denna avfrostning. Vid avvikelser tas det ofta ut en debitering för "tilläggstjänster" i dessa fall.
Svar: Många städbolag utför även städningar av dödsbo. Det som är viktigt att veta då är att det inte går att använda sig av RUT-bidrag då. Det är därför viktigt att ni redan vid bokning meddelar firman ni anlitat, att det gäller dödsbostädning.
Svar: För att kunna ansöka om RUT vid skatteverket behöver städföretaget ditt personnummer. Det görs även en kreditupplysning om betalningen sker mot faktura. Om du inte vill att firman gör en kreditupplysning på ditt personnummer, säg till så kanske det går att lösa via direktfaktura som oftast betalas i samband med bokningen.
Svar: Skall stå i avtalet om firman har med allt de behöver för att utföra slutstädningen. Meddela dock om man behöver ha med en stege för att nå vissa högsittande fönster eller liknande.
Svar: Städpersonal behöver bra belysning för att kunna se att de kan utföra ett bra jobb. Att det finns belysning kvar i lägenheten är väldigt viktigt. Det behöver dock inte vara taklampor utan det går oftast bra med golvlampor eller bygglampor. Hör med den firma Du anlitat vad som gäller.
Svar: Har ni något viktigt att närvara vid tiden för överlämning av nyckeln, går det också ofta att gömma nyckeln i lägenheten (tejpa fast under vasken i köket eller bakom ett element), så att städpersonalen kan låsa när de är klara med städningen och lägga nyckeln i brevlådan när de går.
Svar: Det går inte att säga exakt hur lång tid en städning tar eftersom det är många faktorer som spelar in, tex typ av fönster, element mm. Om ni önskar att städningen är klar vid en viss tid kan ni skriva med det i er offertförfrågan.
Svar: Städarna behöver veta allt som kan påverka städningen. Så som ”Ett fönster går inte att öppna” ”Vi har lämnat kvar 3 skåp till nästkommande hyresgäst/köpare” “Laminatgolvet i köket är lättrepat, ni behöver inte dra ut kylskåpet då detta lätt kan förstöra golvet” osv. Meddela detta vid er intresseanmälan.
Svar: Se till så att städfirman lämnar städgaranti på deras städuppdrag. Vilket innebär att du har x antal dagar på dig att besiktiga städningen och meddela om det är något du inte är nöjd med. Om det är något i din städning du vill reklamera ringer du städfirman du har blivit tilldelad vid bokning så att ni kan komma överens om en tid de kan komma och åtgärda bristerna.